fbpx

Voedingsadvies: Zuivel

Dietistenpraktijk Van Overveld:
Afvallen en zuivelgebruik… veel mensen zien daar geen verband tussen.
Toch kan zuivel een bijdrage leveren om gewicht te verliezen. In zuivel zit namelijk het mineraal calcium. Calcium speelt een belangrijke rol in de stofwisseling doordat het toezicht houdt op het vetverbrandingsmechanisme in vetcellen. Calcium zorgt er namelijk voor dat vet sneller wordt verbrand. Bovendien lijkt calcium dat in de ruimte tussen vetcellen zit ervoor te zorgen dat er minder snel nieuwe cellen bijkomen.

Niet alleen zuivelproducten bevatten calcium. Maar de meeste onderzoeken naar het effect van calcium op gewichtsverlies laten zien dat zuivelproducten het meest effectief lijken. Onderzoekers menen dat bepaalde chemische verbindingen in melk de hoeveelheid calcium die het lichaam opneemt, verhoogt. Deze stoffen zitten in het vloeibare deel van zuivelproducten (de wei), niet in het vaste deel (de wrongel).

Calciumrijk eten kan dus bijdragen tot gewichtsverlies. Let op: Kies dan wel de magere zuivelproducten! Aanbevolen hoeveelheden zuivel voor volwassenen is 450 ml/dag,  oftewel zo’n 3 porties per dag.

Lekker puh!! Gewichtsbeheersing voor kinderen 5-18 jaar: 
Over het gebruik van zuivel zijn de meningen behoorlijk verdeeld. Het voedingscentrum adviseert tussen de 400-600 ml melk (producten) Daar tegenover staan een boel professionals die dit erg veel vinden. Er bestaan zelfs landen waar nauwelijks melk producten genuttigd worden. Aan deze discussie wil ik me dan nu ook niet wagen, uiteraard heb ik hier wel een mening over…

Vaak bestaan onze toetjes ook uit melkproducten en kunnen er behoorlijk wat calorieën in schuil gaan. Een portie ( 150-250 gram ) kan al gauw zo’n 200-300 kcal bevatten en zo’n 10 suikerklontjes. Bewaar dit soort toetjes dan ook voor bijzondere gelegenheden.

Uiteraard bestaan er ook minder erge varianten, magere yoghurt met vers fruit erin of een scheutje Cool Bear (www.coolbearbuddy.com) een lekkere fruitsalade of smoothie.
Enne …eet je toetje niet direct na het avond eten maar wacht een uur, zo is het weer een extra momentje.

Scroll naar top